onsdag 25. september 2013

Brennvidde: øvelse 2

I denne øvelsen skulle vi ha "3 lag" i bildet. Det første laget i dette tilfellet, er litagoflasken. Det andre laget er Kassalina, og det siste laget er bakgrunnen. Oppgaven var at vi først skulle ta bildet UTEN zoom (vi måtte gå nærme motivet), og deretter prøve å få til det samme motivet MED zoom. Da måtte fotografen flytte seg mye lenger bakover, for at motivet skulle få plass inn i kameralinsen. 

I mitt syn, blir det mye bedre kvalitet når man ikke zoomer, men holder kameraet så nært objektet som mulig. 
blenderåpning: 5.6
lukkertid: 1/20


blenderåpning:5.6
lukkertid: 1/20



Dybdeskarphet

Dybdeskarphet  regulerer hvor mye av motivet som skal være i fokus. 
Stor blenderåpning (lite tall): liten dybdeskarphet (bakgrunnen på bildet blir utydelig)
Liten blenderåpning (stort tall) : stor dybdeskarphet (bakgrunnen blir tydelig) 

Eksempel 1:
lukkertid: 1/20
blenderåpning:14
ISO:100

lukkertid; 1/100
blenderåpning: 5.6 

 Det første bildet har større dybdeskarphet enn bilde nummer to. Det kommer av at blenderåpningen som er brukt i det første bildet, er større enn blenderåpningen brukt i bildet nummer 2. 

Eksempel 2:
lukkertid: 1/25
blenderåpning: 11

 lukkertid:1/100
blenderåpning: 5.6 


Brennvidde øvelse 1: PORTRETT

Brennvidde vil si "avstanden fra linsen til fokuspunktet på sensoren i kameret". 

I denne øvelsen skulle vi først ta et protrettbilde der vi ikke brukte zoom, og deretter prøve å ta det samme bildet  hvor fotografen beveget seg bakover, og kun zoomet inn på motivet. Det ble ganske stor forskjell på bildene. Det bildet som ble tatt uten zoom, har blandt annet en mye mer klar bakgrunn, men bildet som ble tatt med full zoom, har annerledes dybdeskarphet. I bildet hvor motivet er zoomet inn på, er bakgrunnen mye mer dus og skurrete. 

lukkertid: 1/60
blenderåpning:6.3

lukkertid: 1/60
blenderåpning:6.3

Lukkertid


Lukkertid er tiden kameraet tar for å ta bildet. 
I denne øvelsen skulle vi ta 3 bilder, med ulik lukkeritd. 
De vanligste lukkertidene er: 1/8000 s 1/4000 s 1/2000 s 1/1000 s 1/500 s 1/250 s 1/125 s 1/60 s 1/30 s 1/15 s 1/8 s 1/4 s 1/2 s 1s

Om man ønsker å fryse en hurtig bevegelse, må man ha kort lukkerhastighet, altså "høyt tall bak skråstreken".  Hvis man for eksempel skal ta bilde av en som springer, og vil ha med mest mulig detaljer, bør man bruke kort lukkertid. 
Et eksempel på kort lukkertid er 1/400 (et tudendels-sekund). Dessdo høyrere tall, desto kortere tid bruker kameraet for å ta bildet. Kort lukkertid annbefales fordi da unngår vi at bevegelser og rystelser gjør bildet uskarpt. 
Om man har lite lys, er det lurt å øke lukkertiden, men da må man være obs på at lukkertiden ikke blir for lang. 

Lang lukkertid kan brukes for å illustrere fart. Hvis man har lukkertid som er lengre enn 1/60 sekund (lavere tall som f.eks 1/40 osv) anbefales stativ. Dette er fordi man sjeldent klarer å holde kameraet helt i fra man trykker ned bildeknappet og til bildet er tatt. Lang lukkertid anbefales som regel ikke, ettersom bildet kan bli uskarpt. 


Her har jeg stått i ro og tatt bilde, mens Kasslina løper forbi kameraet. Her ser vi at kameraet ikke klarer å fryse bevegelsen. Lukkertid: 1/15 :


 Her har vi fortsatt en lukkertid på 1/15, men her beveger jeg kameraet i samme bevegelse som hun som løper. Dette fører til at bildet blir litt klarere enn det forige:

Her har vi økt lukkertiden til 1/500. Dette fører til at vi klarer å fryse bildet:

Designprinsipper

Idag har vi jobbet med komposisjon. Her er bilder av en øvelse vi hadde, hvor vi skulle bruke forskjellige former, gjenstander og farger til forskjellige designprinsipper. 

Balanse - Symmetrisk:


Balanse - asymmetrisk:


 Hovedfokus:


Rytme: repetisjon


 Variasjon:



 Motsetninger - Kontraster



Motsetninger: kontraster


Overganger: