mandag 3. februar 2014

Reklame - komposisjonsskisser


Her har jeg laget indesign skisser til mine ideer. Jeg har funnet et bilde på nettet, og så har jeg redigert og manupulert bildet mitt slik at de ligner mest på skissene jeg tegnet.  Jeg håper på at resultatet mitt blir seenes ut noe lignende som dette, men at jeg selvsagt skal ta alle bildene selv. Skissene har jeg som sagt laget i indesign, hvor jeg har prøvd meg fram med litt forskjellige fonter og ordtak, som skal på best måte få frem budskapet mitt. 

                                                                                                           komposisjonsskisse nr 1: 
Her har jeg valgt å ikke sette hovedpersonen i det gylne snitt. Hovedfokuset her er nok teksten. Tror vi kan si at du kan finne en asymmetrisk balanse i plakaten min.  Det er lite bevegelse i bildet. Kontraster; fargekontrasten er svart/hvit og styrkekontrasten varierer på tynn og feit.  Du finner også størrelseskontraster på skriften. Skriften jeg har brukt er grotesk. 

CRAP-reglene: Contrast, Repetition, Alignment, Proximity. 
Som sagt har jeg brukt størrelseskontrast på tekst.
Brukt fargekontraster på bakgrunn, bilde og tekst (svart/hvit farge).
Har brukt to ulike fonter under samme skrift, og har brukt noen lunde samme farge på skriften (gråtoner). Mellomrom og avstander er like.Jeg har brukt utvendige marger og satt tekst på linje av hverandre. Logo er også satt på linje med hodet til dama. jeg har gruppert teksten, tittel, fakta og budskap.



                                                                                                             komposisjonsskisse nr 2:

På denne komposisjonsskissen har jeg satt hovedpersonen i det gylnesnitt. Hovedfokuset her er damen. Det er en symmetrisk balanse i plakaten min, og lite bevegelse. Kontraster; fargekontrasten er svart/hvit, mens styrkekontrasten og størrelseskontrasten derimot ikke er like tydelig som i det forigje bildet.  Jeg har brukt en grotesk skrifttype, og lagt ved logoen.

Jeg ville sagt at det er symmetrisk ballanse i plakaten min, og nokså lite bevegelse. Denne komposisjonsskissen er i mitt syn veldig ryddig ettersom alt står på samme linje, vannrett.
Kontraster; fargekontrasten er svart/hvit og styrkekontrasten er ganske stor, ettersom skriften under dama, er mye fetere og tykkere enn skriften vi finner øverst.  Du finner også størrelseskontraster på skriften. Skriften jeg har brukt er grotesk, uten seriffer.

Crap reglene: Contrast, Repetition, Alignment, Proximity
Fargekontrasten er ikke så veldig dominerende, ettersombildet er i svart/hvit. Det er  fargekontraster på bakgrunn, bilde og tekst (svart/hvit farge).
Har brukt to ulike fonter under samme skrift, og har brukt noen lunde samme farge på skriften (gråtoner). Mellomrom og avstander er helt like, og jeg har brukt utvendige marger (som er ganske små) og satt tekst på linje av hverandre. Jeg har brukt utvendige marger og satt tekst på linje av hverandre. Logo er også satt på linje med quoten min.Jeg har gruppert teksten.



Komposisjonsskisse nr 3:
På denne komposisjonsskissen har jeg fokusert på å få frem sårbarheten til dama. Hovedfokuset her er altså damen. Det er en ganske så symmetrisk balanse i plakaten min, men lite bevegelse. Kontraster; fargekontrasten er svart/hvit, og hudfarger. Nokså kalde farger.  Styrkekontrasten er veldig dominerende. Jeg har valgt å ta ned styrken på litt av teksten på den venstre siden av bildet, slik at all fokuset ikke skal komme på teksten. 
Jeg ville sagt at det er symmetrisk ballanse i plakaten min, og nokså lite bevegelse. Denne komposisjonsskissen er i mitt syn veldig enkel. 
Man finner størrelseskontrast på logoen og på skriften.  Jeg har brukt to ulike fonter, og har brukt noen lunde samme farge på skriften (gråtoner). Mellomrom og avstander er ganske like. Logoen er satt under jenta for å få ballanse i bildet. 

Crap reglene: Contrast, Repetition, Alignment, Proximity
Fargekontrasten er hudfargen til jenta sammen med den gråe bakgrunnen.  Det er  altså fargekontraster på bakgrunn, bilde og teksten som har en svarthvit farge.
Jeg har som sagt ikke tatt bildet selv, men funnet det på google, men synes fortsatt dette bildet viser frem det generelle budskapet jeg vil få frem.
Hovudfokus er på jenta med lapp fremfor munnen, samtidig som det er stort fokus på selve logoen.  og det er lite bevegelse i bildet ettersom dama står helt i ro.
Skriften jeg har valgt er antikva type, begrunnelsen for mitt valg er at da ser den litt mer streng ut,og får teksten til å se mer serriøs ut. Den minte meg også litt om fonter man kan finne i avis, og siden jeg vil få frem alvoren i anoreksi, passet den veldig bra. 
























Reklame - Mine endelige skisser

Som tidligere nevnt har jeg valgt å reklamere for Eta, som er en organisasjon som jobber for å hjelpe alle som kjenner noen, eller som selv sliter med spiseforstyrrelser. I mitt forrige innlegg viste jeg dere noen av skissene mine, men har enda ikke blitt helt sikker på akkurat hvilken skisse jeg skal jobbe meg ut i fra. Det blir vel en blanding av en av dem.

Etter å ha laget en god del forskjellige skisser, har jeg valgt meg ut noen favoritter, dette er altså mine skisser, hvor jeg har valgt ut de jeg likte best. 

På disse skissene har jeg fokusert på å vise en jente som fremstår som en frisk, glad og sunn jente på den ene siden av bilde, mens på den andre siden av bilde, er sykelig tynn. Jeg har brukt en blanding av flere av de 12 dramatuseringskatogoriene:

Dramatuseringskatogori nr 3: Problemet produktet skal løse. 
Grunnen til at jeg mener jeg har brukt denne dramtuseringskatogorien er fordi plakaten jeg skal lage skal henvise Eta, som er en organisasjon som hjelper folk med spiseforstyrrelser. Vi kan derfor si at den sykelig tynne jenta er problemet som denne organisasjonen skal løse (hjelpe). Målet med plakaten jeg skal lage er at foreldre og venner, og også folk som selv sliter med spiseforstyrrelser, skal kunne se alvoret i denne psykiske lidelsen, og ta kontakt med organisasjonen så fort som mulig for å få hjelp. Jeg ønsker å få frem at spiseforstyrrelser (hvor jeg legger mest vekt på den psykiske lidelsen anoreksi) er mye mer alvorlig enn folk skal ha det til, og at det er viktig å gripe tak i problemet før det vokser seg altfor stort. Jeg ønsker å formidle at flere folk, spesielt foreldre, burde gripe inn og sette en stoppe for sykdommen før den tar over offeret og er for sent.

Måten jeg har tenkt å fremstille dette budskapet på, blir gjerne sett på som litt støtende, ettersom jeg bruker mye overdrivelse (dramatuseringskatogori nr 9 - den aksepterte overdrivelsen) hvor jeg overdriver negativiteten av spiseforstyrrelser ved å blande inn et skjelett. Vi vet jo alle at det ikke går ann å leve uten hud, men jeg velger likevell å ta dette med i reklamen. Selvom det gjerne er litt støtende, tror jeg dette er det som må til for at folk faktisk skal se hvor alvorlig denne lidelsen er. Anoreksi er ikke noe å spøke med. Det er viktig å huske på at spiseforstyrrelser i de værste tilfellene, nemlig KAN føre til død.


Målebåndet er et symbol for vekt. Hvor mye vekten har å si for en som lider av spiseforstyrrelser, og hvor mye et tall kan påvirke en persons selvtillit og selvbildet. Det kan være enkelt for en frisk person å si at hva man veier ikke har noe å si, men for en person med spiseforstyrrelser er dette svært vanskelig å forstå.