søndag 16. februar 2014

Reklame - Ferdig produkt



Da var denne perioden med reklame over, og jeg er endelig ferdig med mitt produkt. Alt i alt synes jeg det har vært en veldig kjekke oppgave, men også ganske krevende ettersom det var mye forberedelser med skisser og analyse før vi fikk sette i gang med den ”ordentlige” oppgaven. 

Her er det ferdige produktet mitt: 



Hvis dere ser på komposisjonsskissene mine, så har jeg tatt i bruk ideen med jenta som er halvt skjelett og halvt menneske, og jobbet meg ut ifra denne ideen. Plakaten min ble ikke akkurat slik jeg hadde sett den for meg ettersom jeg gjorde en god del endringer underveis og fikk mange nye ideer. Jeg brukte veldig lang tid på å bli fornøyd med plakaten min, og endret mening veldig ofte… Men nå er jeg nokså fornøyd, og har gitt mitt beste. 

Jeg har plakaten på engelsk, hvor ”hoved”sitatet på plakaten min er ”how far are you willing to let anorexia go”, hvor jeg har valgt å lage ordene ”you” og ”anorexia” i bold slik at det blir mest fokus på disse ordene. I tillegg har jeg valgt å ha ordet ”anorexia” i samme farge som logoen, slik at jeg skaper litt repetisjo og mer helhet i plakaten min. Med dette sitatet vil jeg få fram at man må stoppe anoreksi før det er for sent, og at flere og flere bør se opp for denne mentale lidelsen. Som dere ser på plakaten har jeg bilde av en jente som ikke har mer fett igjen på kroppen. Hun er rett og slett blitt et skjelett. Dette viser faren med anoreksi. På sidene av plakaten min, har jeg valgt å plassere to bilder av den samme jenta hvor jeg har prøvd å fått frem andre sider av anoreksi, som er en litt mildere variant enn skjelettet som er i hovedfokus. Den ene jenta holder et målebånd rundt halsen, og har en teiplapp rundt munnen. Hun representerer all vektfokuset en anorektiker har. Vekt og kalorier, tar stor plass i en anorektikers hode, og dette har jeg prøvd å fått fram. Grunnen til at hun har en teip bit rundt munnen er fordi hun nekter å spise. På høyre side har jeg bilde av en jente som gjemmer seg bak en gaffel og en kniv. Dette representerer frykten for mat, og frykten for å spise og å legge på seg. 

Jeg har som sagt valgt å reklamere om Neda, som er en organisasjon som jobber for å motarbeide spiseforstyrrelser og for å hjelpe barn og familier som trenger hjelp med akkurat dette. Noen mener gjerne at plakaten min er ganske brutal, ettersom jeg har overdrevet veldig mye ved å blande inn et skjelett. Grunnen til at jeg har valgt å gjøre bildet så voldsomt og sterkt, er for å understreke hvor alvorlig anoreksi egentlig er. Anoreksi er ikke en spøk. Dette håper jeg på å få fram i plakaten min. 

Når det gjelder fargene har jeg valgt å lage plakaten min i svart hvit, mens logoen og ”anorexia” er uthevet i rosa/lilla. Jeg valgte å ha reklamen min i svart hvit ettersom jeg følte det ble mye mer seriøst da, og jeg fikk frem den triste og mørke siden av spiseforstyrrelser. 

Siden logoskriften er i Verdana skrift, valgte jeg å ha teksten i en antikva skrift også for å få en bedre helhet i reklamen, og unngår rot. Skriften jeg valgte på plakaten min er veldig enkel og original, nemlig Arial, hvor jeg varierer mellom bold og regular, og thin. Grunnen til at jeg valgte denne fonten var fordi jeg ville ha en skrifttype som ikke så for useriøs ut, men derimot enkel og myk. Hadde jeg valgt en antikva skrifttype er jeg redd for at jeg hadde fått et for stivt resultat, på grunn av seriffene. Under ”How far are you willing to let anorexia go?”, har jeg skrevet to setninger som forhåpentligvis vekker oppmerksomhet og gir motivasjon. Diss har jeg valgt å ha i en mindre skriftstørrelse, uten bold. Dette er for å få fram skriftkonstrast. Nederst på plakaten har jeg skrevet ”elevarbeid, vågen vgs” hvor jeg har tatt ned opacity'en slik at den ikke skal stjele hele oppmerksomheten i bildet. Helt til høyre har jeg blandet en setningen med bold, og en annen setning som derimot er tynn. 

Av komposisjon valgte jeg å ha teksten over bildet, slik at jeg kunne plassere logoen diskré nederst i venstre hjørne. Selv om en logo gjerne føles mest naturlig høyre hjørnet, valgte jeg å legge den i venstre hjørne. Jeg har lagt mye vekt på linjeføringen og kontrastbruk, hvor overskriften er satt over midten av bildet, og de 2 setningene under ”overskriftssetningen” har nokså likt mellomrom fra hverandre. 
Teksten er svart for det skal bli lagt merke til lettest mulig og for å matche bildet som er i svarthvit. 

Jeg valgte å ta bildet mitt hjemme, og ikke i fotostudio. Jeg tok bildene til en hvit vegg, men måtte redigere bakgrunnen selv i Photoshop. Jeg valgte å ha hvit bakgrunn for at bakgrunnen ikke skal stjele oppmerksomhet.
Bildet redigerte jeg først i Photoshop, hvor jeg redigerte et skjelett på jenta (skjelettet er et bilde som jeg tok i naturfagrommet) og redigerte lys og farger mer dystert. I Adobe InDesign skrev jeg inn teksten og la inn logoen. 

Plakaten kan gå under tre/fire av de 12 dramatiseringskategoriene; 
Dramatuseringskatogori nr 3: Problemet produktet skal løse, som da blir et bilde av hva som er galt, og som viser hva produktet kunne fikse/gjort bedre for deg. 
Grunnen til at jeg mener jeg har brukt denne dramtuseringskatogorien er fordi plakaten jeg skal lage skal henvise Eta, som er en organisasjon som hjelper folk med spiseforstyrrelser. Vi kan derfor si at den sykelig tynne jenta er problemet som denne organisasjonen skal løse (hjelpe). Målet med plakaten jeg skal lage er at foreldre og venner, og også folk som selv sliter med spiseforstyrrelser, skal kunne se alvoret i denne psykiske lidelsen, og ta kontakt med organisasjonen så fort som mulig for å få hjelp. Jeg ønsker å få frem at spiseforstyrrelser (hvor jeg legger mest vekt på den psykiske lidelsen anoreksi) er mye mer alvorlig enn folk skal ha det til, og at det er viktig å gripe tak i problemet før det vokser seg altfor stort. Jeg ønsker å formidle at flere folk, spesielt foreldre, burde gripe inn og sette en stoppe for sykdommen før den tar over offeret og er for sent. 

 Jeg vil også si at reklamen min har et lite preg av "før/etter"katogorien. I stedet for at jeg viser hva som kan gå galt med spiseforstyrrelser, består kategori fire av et "før/etter" bilde, hvor man viser både problemet, og hvordan dette hadde blitt løst om du hadde kjøpt produktet som blir reklamert. Det er litt vanskelig å se sammenhengen mellom dette og min plakat, men jeg vil si at jeg klarer å få frem det viktigste budskapet i plakaten min, nemlig det med at "anoreksi kan gå mye lenger enn du tror" 
Jeg har også brukt litt av den aksepterte overdrivelsen. Denne kategorien blir beskrevet ved at man overdriver positiviteten i en reklamen slik at folk skjønner at det ikke er seriøst. Hos meg er det omvendt. Jeg overdriver negativiteten. 

Hovedfokuset mitt i reklamen er jenta med skjelett. De to andre jentene har jeg tatt ned opacity'en på. Både modellen (jenta med skjelett) og hovedteksten er midtstilt. 

Når det gjelder crapreglene, kan vi si at jeg har brukt både skriftkontrast(varierer størrelsen, fargen, og hvor sterk skriften er) og fargekontrast (fargen på logoen og fargen på selve plakaten er en kontrast, samtidig som at bakgrunnen er hvit og skriften er svart). Jeg har brukt lite kontrast når det kommer til skrifttype, men dette har jeg gjort bevist. 
Størrelser og avstander: dette ser man bra på plakaten, visse plasser er teksten større og feitere. Andre plasser er den liten og tynn. Det er også brukt avstander i teksten.Tekstene er grupperte. 



  




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar